torstai 8. syyskuuta 2011

Miksi opettaa kielioppia - ja miten?

Jo sana "koulukielioppi" kertoo, että koulu ja kielioppi kuuluvat käsitteellisesti yhteen. Sanan sisältö on kuitenkin muuttunut ja muuttumassa. Opettaminen pelkän koulukieliopin perinteen vuoksi ei tunnu mielekkäältä.
- Miksi minä siis opet(t)a(isi)n kielioppia?
- Miten opetan kielioppia? 
- Onko sillä väliä, kumpaan kysymykseen vastaan ensiksi? Mitä menetelmäni kertovat tavoitteista? Miten tavoitteet vaikuttavat menetelmiin?
Miten oppikirjat vastaavat näkemykseeni siitä, miksi ja miten kielioppia pitäisi opettaa?

Vastaa tähän tehtävään kirjoittamalla blogimerkintä, jossa otat kantaa esittämiini kysymyksiin tai jossa pohdit jostakin muusta näkökulmasta omaa näkökulmaasi kieliopin opettamiseen. Linkitä tehtävänantosi omaan blogimerkintääsi niin vastauksesi rekisteröityy. Käy myös katsomassa, mitä muut kurssilaiset ovat ajatelleet kieliopin opettamisesta.

Yksi vastaus miksi-kysymykseen on opetussuunnitelma. Se velvoittaa.
Perusopetuksen opetussuunnitelmassa hyvän osaamisen kuvaukseen kuuluu 5. luokalla, että "oppilaan suhde kieleen, kirjallisuuteen ja muuhun kulttuuriin on kehittynyt niin, että hän
• hyödyntää kielellisiä havaintojaan ja taitojaan omien ja muiden tekstien ymmärtämisessä
ja tuottamisessa
• on tottunut tarkastelemaan tekstiä kokonaisuutena ja erottelemaan sen osia, osaa etsiä
ja luokitella tekstien sanoja eri perustein ja ryhmitellä sanoja merkityksen ja taivutuksen
perusteella sanaluokkiin
• tietää, että verbeillä voi ilmaista aikaa ja persoonaa
• hahmottaa yksinkertaisen tekstin lauseista subjektin ja predikaatin sekä hahmottaa
lauseen tekstin osaksi - -".

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti