maanantai 3. lokakuuta 2011

Kielioppitunnin (tai -kokonaisuuden) rakenne

Millainen on jäntevän ja kiinnostavan kielioppitunnin rakenne? Miten käsiteltävä aihe vaikuttaa rakenteeseen? Entä opettajan näkemys siitä, mitä pitäisi oppia ja millä tavoilla oppimista voi edistää? Pohdi aihetta siten, että sovellat ajatuksiasi johonkin kieliopin opettamisen sisältöön.

 Perinteinen kielioppirupeama rakentuu seuraavista osiosta:
  • Motivointi
  • Ilmiön esittely
  • Harjoittelu
  • Syventäminen
  • Arviointi
Tällainen rakenne soveltuu erittäin hyvin oppikirjaan tukeutuvaan kieliopin opettamiseen.Millaisista asioista voi rakentaa motivoinnin? Entä miten ilmiöt kannattaa esitellä?

Kieliopin opettaminen voi kuitenkin nojata myös tutkivan oppimisen ajatuksiin. Miten silloin kannattaisi jäsentää työskentelyä vaiheiksi ja osatoiminnoiksi?

Entä jos kielioppia lähestytään draaman tai leikkipedagogiikan keinoin?

Entä jos päättäisi hyödyntää teknologiaa? Millaisia seuraamuksia tästä olisi opetusjärjestelyille?

Voit myös pohtia, pitäisikö oppilaiden keksiä itse kielioppisäännöt vai pitäisikö opettajan kertoa säännöt?

Ota kantaa työtapoihin ja toiminnan järjestämiseen seuraavassa blogimerkinnässäsi.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti